Перший цифровий театральний архів запрацює в Україні

29/06/2020

Створять перший в Україні цифровий театральний архів – Digital Theatre Archive. Це має бути повноцінна національна база даних.

Проєкт реалізує Національна спілка театральних діячів за підтримки Українського культурного фонду. Передбачає запуск зручного й доступного веб-ресурсу, що буде обробляти та зберігати інформацію про вистави вітчизняних театрів. Архівом зможуть користуватися як науковці та представники театральної спільноти, так і звичайні глядачі.

У роботі над проєктом НСТДУ спирається на досвід колег з європейських інституцій. До кінця 2020-го заплановано зібрати, обробити та розмістити інформацію про постановки за період 2015-2019 років. Запуск сайту має відбутися у вересні-жовтні цього року.

За словами організаторів, у підсумку має утворитися спеціалізований ресурс, що об’ємно надаватиме користувачам доступну та об’єктивну інформацію про театральне мистецтво України. Крім того, створення єдиної бази даних стане важливим і для повноцінного розуміння всіх процесів, що відбуваються у сфері, місця і ролі театру в загальнонаціональному культурному контексті.

“Без минулого нема майбутнього – всім відомий факт, – каже кураторка проєкту Digital Theatre Archive, театрознавиця Ганна Веселовська. – Так як же бути, коли даних про минуле замало через те, що вони не системно фіксувалися і зберігалися? Відсутність або закритість архівів, що довгий час вважалася нормою українського суспільного життя, торкнулася театральної сфери не менше, ніж будь-якої іншої.

Унаслідок цього в нашій скорегованій кимось історії вже не раз відзначалися недостовірні театральні ювілеї, а провідні майстри сцени залишалися без гідного вшанування. Сьогодні, здається, про все можна дізнатися з мережі. Але як виявилося, театрові й тут не пощастило: суцільна плутанина із датами прем’єр, авторами спектаклів, зіграними акторами ролями.

У багатьох країнах процес діджиталізованого архівування і фіксації театрального процесу триває вже давно. Існує чимало електронних архівів у Великій Британії, Німеччині, США, Франції. А державні інституції, що опікуються театрами в центральноєвропейських країнах, забезпечують збереження інформації на спеціальних сайтах”.

“Цей рік довів, що діджиталізація є принципово важливою не лише для збереження життєдіяльності культурних проєктів, а й з позиції доступності культури, – говорить виконавча директорка Українського культурного фонду Юлія Федів. – Завдяки переходу в онлайн-формати збільшується аудиторія глядачів чи слухачів, стираються кордони та відстані. І, звісно, важливим є збереження мистецьких творів, зокрема вистав. Для того, щоб на цій основі проводилися дослідження, відбувалися копродукції, а головне – здійснювалися глядацькі відкриття неймовірного світу театру”.

Джерело: gazeta.ua

No Comments

Залишити відповідь