Куди витратять гроші, виділені на кіно

15/04/2018

Мільярд гривень на виробництво українського кіно виділили з державного бюджету 2018-го. Половину суми отримало Державне агентство з питань кіно. 500 млн. грн. – Міністерство культури на виробництво і розповсюдження фільмів патріотичного спрямування. Критерії патріотичного кіно визначає і має затвердити колегія при Мінкульті.
Говоримо з Головою Держкіно України Пилипом Іллєнком, як перерозподіл коштів позначиться на виробництві українських фільмів.

Є дефіцит коштів, які необхідні для запуску деяких фільмів, що виграли пітчинги Держкіно 2017-го, – каже Іллєнко. – Якщо проведемо конкурс цього року – не зможемо найближчим часом профінансувати його переможців. Радимось із Мінкультом, як вирішити проблему дефіциту. На виробництво фільмів, по яким уже підписані контракти – фінансування вистачить. Це, зокрема, міжнародні проекти, як “Останній крок” із Жаном Рено. Щоб реалізовувати всі положення, які передбачає Закон про підтримку кіно – на рік необхідно близько 2 млрд. грн. Сюди входить фінансування кінотеатральних мереж, фестивального руху, освітні програми. Також представлення фільмів за кордоном і так звані “кеш рібейти” – часткове повернення коштів за фільми, які іноземці зніматимуть в Україні.

Чи підтримувало Держкіно окремо патріотичні проекти на пітчингах?

На конкурс подавались у тематичних секціях. Окремою темою був подвиг героїв, які віддали життя за Україну. Це стосується як постатей сучасної московсько-української війни, так і тих, хто виборював незалежність сто років тому. У цій категорії підтримали, зокрема воєнну драму “Кіборги” Ахтема Сеїтаблаєва”, історичний екшн “Крути 1918” Олексія Шапарєва, який вийде в прокат в кінці року. Також у цю секцію подавались картини про героїв, які виборювали свободу в лавах УПА. Державну підтримку отримали два фільми Зази Буадзе про Данила Червоного, який організував повстання у ГУЛАГу. На тематичній секції роковин Голодомору переміг проект польської режисерки Агнешки Холланд “Гарет Джонс”. Це потужна копродукція з кількома європейськими країнами. Розповідає про британського журналіста, який першим написав про голод 1930-х в Україні.

Чи у Держкіно були чіткі критерії патріотичності фільмів?

Всі фільми, яке підтримало Держкіно, на мою думку, є патріотичними. Це національний кінематограф, який безпосередньо формує український контекст. Створює культурні феномени, нові державні символи. Усе це підвищує рівень національної самоідентифікації українців. Це стосується і фільмів, які створені в ко-продукції. Беруть участь у престижних кінофестивалях. Під час показу фільму Марисі Нікітюк “Коли падають дерева” був ущерть заповнений зал. Коли лунає, що країною-виробником є Україна – для всього світу це сигнал. Україна – цивілізована країна, в якій живуть професіонали в галузі кіно. Може на сучасному рівні надати кінематографічні послуги, має прекрасну природу й культурних людей. Маємо своє кінематографічне обличчя.

Який механізм використання коштів на підтримку серіалів?

Зараз розпорядником коштів на кінопродукцію є Держкіно. До ухвалення Закону про держпідтримку кіноіндустрії не мали права підтримувати серіали. Цьогоріч було би доречно підтримати ТБ-продукт з тих коштів, які отримало міністерство культури. Щоби вони змогли розпоряджатись 500 млн. – необхідно внести зміни у нормативно-правові акти. Також Мінкульт має виробити і відпрацювати механізми, щоб доцільно їх розподілити. Необхідно залучати професійну спільноту, використовувати досвід європейських країн.

Чи вплине ситуація з недофінансуванням на подальший розвиток кіноіндустрії?

Загалом тенденція позитивна, обсяг фінансування стає більшим. Для кінематографу важливо, щоби кошти надходили в динаміці зростання. У 2017-му з’явились українські фільми, які збирають касу. Цьогоріч тенденція продовжилася. Мультфільм “Викрадена принцеса” – четверта стрічка, яка побила рекорди зборів.

Джерело: gazeta.ua

No Comments

Залишити відповідь