Мистецтво повертається людям

30/06/2016

«ЯВЛЕННЯ АНГЕЛІВ ПАСТУХАМ», АБРАХАМ БЛУМАРТ (1564—1651). ДО ДРУГОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ КАРТИНА ПЕРЕБУВАЛА В МІСЬКОМУ МУЗЕЇ ім. СЮРМОНА І ЛЮДВІГА, ААХЕН (НІМЕЧЧИНА) / ІЛЮСТРАЦІЯ З КНИГИ «МИСТЕЦТВО У ПОЛУМ’Ї ВІЙНИ»

Днями в Украінформі представлено унікальну книгу, присвячену драматичній долі визначних творів західноєвропейського живопису в зібранні Сімферопольського художнього музею. Це каталог-альбом створений постійним автором «Дня» Сергієм Котом та багаторічним директором музею Ларисою Кудряшовою, є результатом об’єднання зусиль двох непересічних особистостей (С. Кот є керівником Центру проблем реституції культурних цінностей, тобто висококваліфікованим експертом з цих питань. — І. С.). Назва нової книги, виданої російською, англійською та німецькою мовами — «Мистецтво у полум’ї війни» — доволі точно передає її зміст.

Війна і культура… Здавалось би, ці поняття є настільки протилежними за своєю сутністю, що ніколи б не мали перетинатися. Проте трагічні події Другої світової війни вкотре в історії людства спростували ці надії. Масштаби втрат культурних цінностей, які стали одним із найжахливіших наслідків цієї війни, досі вражають уяву. Зокрема, впродовж багатьох десятиліть після війни на території колишнього СРСР у так званих «закритих фондах», в атмосфері секретності, перебували видатні культурні цінності, переміщені за різних обставин із зон впливу радянських військових адміністрацій в перебігу бойових дій та у повоєнні роки. Ще в радянський період цілий ряд таких «переміщених» культурних цінностей опинився на території сучасної України. Вони були недоступні широким колам громадськості, а для світової культури вважалися втраченими назавжди.

Зараз у більшості нових держав пострадянського простору, в тому числі в Україні, зникло саме поняття музейних «спецхранів», відкрились можливості доступу до закритих раніше колекцій. Проте сама інерція і сьогодні є, на жаль, занадто великою. Саме тому особливого значення набуло колекція творів західноєвропейського мистецтва Сімферопольського художнього музею, адже це перша й поки єдина колекція в сучасній Україні, в якій так звані «переміщені» культурні цінності з колишніх «закритих» радянських музейних фондів стали відкритими та доступними для широкої громадськості та вчених. Публічна виставка цих фондів була відкрита у листопаді 2007 р.

Серед картин є унікальні твори мистецтва ХVІ — початку ХХ стст., в тому числі й роботи відомих західноєвропейських митців, таких як «Золотий вік» Юліуса Хюбнера, «Коні, що пасуться» Генріха Ланга, «Переслідування євреїв у місті Шпайєрі» Карла Вільгельма Шурига (всі — з довоєнних фондів Дрезденської картинної галереї), «Пейзаж з вітрильниками» Міхеля Маддерстіга (Фонд прусських палаців й садів Берліна та Бранденбурга) тощо. Структура книги «Мистецтво в полум’ї війни», підготовленої за активного сприяння Благодійного Фонду Богдана Гаврилишина (Україна), Конференції з єврейських матеріальних вимог до Німеччини (США; представник Конференції пан Леслі Фішер разом із Сергієм Котом брав активну участь у презентації видання), Фундації імені Олега Ольжича (Україна) та Благодійного фонду «Соціальні стратегії», включає загальний вступ, матеріали з історії Сімферопольського художнього музею, нарис історії формування колекції західноєвропейського мистецтва.

Каталог мистецьких творів ілюструється кольоровими репродукціями, більшість з яких публікується вперше. Видання виконане на найвищому художньо-поліграфічному рівні й, сподіваємось, викличе інтерес в широких колах поціновувачів мистецтва і культури.

Ігор СЮНДЮКОВ, «День»

Джерело: day.kyiv.ua

No Comments

Залишити відповідь